1990-tallet

Akselererer investeringene i produksjon i Europa
Da vi passerte milepælen på 30 år i Europa, forpliktet vi store investeringer til å etablere våre egne produksjonsanlegg her. Gjennom 1990-tallet fortsatte vi å fokusere på våre forretningsprinsipper om å bygge kjøretøyer lokalt til markedene der de skal selges.
  • Første europeiske produksjonsanlegg

    Da Toyota-president Shoichiro Toyoda talte i London i 1989, sa: «Toyota vil gjøre størst mulig innsats for å bli akseptert som et ekte britisk selskap og et europeisk selskap på et tidligst mulig tidspunkt.» Noen uker senere bekreftet vi planene våre om å bygge vårt første heleide og drevne europeiske produksjonsanlegg i Storbritannia – Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) ble født.

  • Carina E for Europa

    Rundt 3 milliarder euro ble investert på den tiden for å opprette et bilanlegg i England og et motoranlegg i Nord-Wales. Begge kom i produksjon i 1992. Den første modellen som ble bygget på Burnaston-fabrikken i England var Carina E (E som står for Europa). I løpet av seks år produserte TMUK også Corolla kombibiler og ble hjemmet til vår nye flaggskipmodell for Europa, Avensis. Den nådde også målet om å skaffe 80 prosent av deler og tjenester fra europeiske leverandører.

  • Omorganisert til det nye forretningsmiljøet

    For å tilpasse oss det endrede forretningsmiljøet i Europa etter lanseringen av EU i 1993, begynte vi å omorganisere salgs-, markedsførings- og ingeniørselskapene våre og våre europeiske kontorer under paraplyen til det som i dag er kjent som Toyota Motor Europe, med hovedkontor i Brussel . Ytterligere støttefasiliteter inkluderte et utvidet delesenter, Toyota Parts Centre Europe (TPCE) og et tilbehørs- og servicesenter, begge lokalisert i Belgia. I 1998 åpnet vi et nytt utstillingsvindu for vår innovasjon og teknologi: Le Rendez-Vous Toyota, på den berømte Champs-Elysées i Paris.(stengt i oktober 2017).

  • Nye fabrikker i Storbritannia, Tyrkia og Frankrike

    Vi styrket koblingene mellom Toyota Motor Corporation og virksomhetene som produserer og markedsfører bilene våre i Europa. TMUK var i starten av en ny utvidelsesperiode. Ytterligere produksjonskapasitet ble lagt til i 1994 med grunnleggelsen av TOYOTASA (Toyota Motor Manufacturing Turkey i dag), et joint venture for lokal produksjon av Corolla. Da vårt europeiske salg passerte en halv million-grense det året, økte vi produksjonskapasiteten ytterligere med lanseringen av produksjonssentre i Polen (for transmisjoner og motorer), og Valenciennes, Frankrike (for produksjon av den enormt suksessrike Yaris).

  • Vår første globale øko-anlegg

    Byggingen av Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) begynte på 90-tallet. Den har kontinuerlig forbedret sin miljøytelse og blitt vår mest bærekraftige fabrikk i Europa og en av våre globale øko-anlegg som er pionerer for nye og bedre miljøprogrammer. Lansert som et "slankt, rent industriområde for det 21. århundre som respekterer miljøet", har det innført tiltak for å gradvis kutte avfall, redusere energi- og vannbruk og fange opp fornybar energi, for eksempel med en enorm solcelleinstallasjon. Fabrikkens omgivelser pleies for å oppnå naturlig mangfold.

  • Forvandlingen er fullført

    Ved århundreskiftet hadde vi oppnådd en fullstendig transformasjon. Vi hadde gått fra å være en nisjebedrift i Fjernøsten som eksporterer et lite antall kjøretøy til å ha en betydelig lokal tilstedeværelse som en bedrift som bygger biler, investerer i jobber, opplæring og fasiliteter over hele regionen. Vi praktiserte vår filosofi om lokal produksjon og innså fordelene den kan gi. Disse inkluderer forbedret kvalitet, kundeservice og effektivitet, samt redusert påvirkning på miljøet.

90-tallet i Europa

Relaterte artikler