1970-tallet

Motorsport og fødselen av europeisk produksjon
Selv om vi på 1970-tallet bare var noen få år inne i vår europeiske ekspansjon, var momentumet i ferd med å bygge seg opp. Flere og flere mennesker var klar over Toyota-navnet og likte de alternativet vi tilbød til produkter og merker de hadde vært kjent med i generasjoner.
  • Inntreden i rally

    Vår synlighet og appell skulle snart få en spennende ny dimensjon med vår inntreden i internasjonal rally med et Europa-basert team. Den svenske sjåføren Ove Andersson satte planen i gang. På et møte i London overbeviste han et team av våre ledere om å la ham konkurrere i en Toyota Celica i 1972 RAC Rally i Storbritannia. Hans suksess med en topp-10-plassering foran noen bemerkelsesverdige rivaler sørget for at programmet ville fortsette. Andersson Motorsport ble etablert i Sverige i 1973.

  • Første seier på rallybanen

    Teamet forberedte Corolla- og Celica-modeller for konkurranse, med ekstra støtte fra Japan for store begivenheter. Like etterpå flyttet virksomheten til Brussel. Oljekrisen i 1974 truet med å bringe motorsportprogrammet til en tidlig stopp. Salgsvirksomheten vår samarbeidet imidlertid med partnerne deres over hele Europa for å holde teamet forsynt med delene og utstyret det trengte. Troen deres på prosjektet ga snart belønninger. Den finske sjåføren Hannu Mikkola kjørte en Corolla 1600 til lagets første seier i 1000 Lakes Rally i Finland i 1975. Samme år ble navnet Toyota Team Europe tatt i bruk.

  • På toppen av verdens rally

    Gjennom årene ble det oppnådd flere sjåfør- og produsentmesterskapstitler med legendariske biler som Celica TA63 Twincam Turbo, med kallenavnet "Kongen av Afrika" for å dominere Safari- og Elfenbenskysten-rallyene. Toyota Team Europe flyttet til Köln i 1979, og skapte sin egen gate, Toyota Allée. Det er fortsatt hjemmet til TMG (nå TOYOTA GAZOO Racing) og basen for vårt vellykkede World Endurance Championship-team. Våre motorsportteams engasjement resulterte i en drøm som gikk i oppfyllelse: å tjene «trippelkronen». Etter å ha vunnet Dakar Rally 2022, hadde vi også WRC- og WEC-mesterskapstitler samtidig.

  • Produksjonen starter i Europa

    En avtale fra 1968 med Salvador Caetano førte til at de første europeisk-bygde Toyota-ene kom ut av linjen i 1971. Ved å bygge kjøretøy lokalt kunne vi forbedre kundeservicen vår, redusere leveringstider, holde kostnadene nede og svare bedre på smak og preferanser til europeiske kunder. Toyota Caetano Portugal (TCAP)-fabrikken i Ovar startet med å bygge Corollaer levert fra Japan i settform. Siden den gang har det bygget en rekke biler, SUV-er, varebiler og lette lastebiler. Corona, Starlet, Land Cruiser og Hilux-modeller samt Optima- og Coaster-busser er alle produsert av TCAP.

70-tallet i Europa

Relaterte nyheter