1960-tallet

Vår ankomst til Europa
1960-tallet var et tiår med transformasjon for Toyota. Vår første inntreden på det europeiske markedet banet vei for de store salgs- og produksjonsbedriftene vi driver over hele kontinentet i dag.
  • Hvordan det hele begynte

    Vi begynte å utforske potensialet ved å selge kjøretøyene våre i markeder utenfor Japan på 1950-tallet, og sendte dem i settform for lokale produsenter å sette sammen i land rundt om i verden, fra Latin-Amerika til Australia. I 1960 nådde to Toyota Crown Malta via Midtøsten. To år senere ble to Toyota Coronaer (med Tiara-navneskiltet) testet i Finland. Alt endret seg imidlertid da den visjonære Walther Krohn besøkte Tokyo Motor Show i 1962.

  • Første europeiske distributør

    Walter Krohn var president for Erla Auto Import, en dansk bilforhandler. Da han besøkte Tokyo Motor Show i 1962, ble han imponert over Toyota Crown og trodde den ville appellere til europeiske bilister. Hans visjon førte til at Erla Auto ble vår første offisielle europeiske distributør, med eksklusive salgsrettigheter for Danmark, Sverige og Norge. I 1963 ble de første 400 Crown-modellene sendt fra Japan.

  • En oppstandelse i London

    Krohns instinkter viste seg å være riktige. I løpet av de neste årene ble det inngått ytterligere avtaler med kommersielle partnere som var ivrige etter å introdusere Toyota-navnet til den europeiske bilkjøper. Louwman & Parqui ble distributører for Nederland i 1964. Året etter vakte Pride & Clarke oppsikt i Storbritannia da de satte Corona på standen på London Motor Show. Britisk salg ble lansert like etterpå.

  • Corona and Corolla lead the way

    Introduksjonen av førstegenerasjons Toyota Corolla i 1966 la ekstra appell til vår profil som en ny og spennende aktør på markedet. Bilene våre måtte ha stor appell i utstillingslokalene, fordi prisene deres reflekterte det faktum at de måtte sendes fra Japan. Kostnadene ble også presset høyere av lokale tollavgifter og salgstariffer. Men denne ulempen ble balansert av utstyrsfunksjonene som følger med som standard med Corona og Corolla, som ryggelys, elektriske skjermvaskere og kupétepper. Begge bilene var også svært pålitelige, noe som bidro til å redusere de daglige driftskostnadene.

  • Ytterligere utvidelse

    Vår tidlige europeiske ekspansjon fokuserte på markeder der det var liten eller ingen nasjonal motorproduksjonsindustri, slik som Hellas (fra 1965), Sveits (1966) og Belgia (1966). Mot slutten av tiåret var vi representert i hjemmet til alle de store bilprodusentene, inkludert Frankrike, Italia og Tyskland.

  • Første samling i Europa

    Ettersom eksporten til Europa økte raskt, innså vi at vi trengte vår egen base på kontinentet. I 1970 åpnet vi det første Toyota Motor Sales-kontoret i Brussel. Det var forløperen til dagens Toyota Motor Europe. Omtrent samtidig signerte vi også den første avtalen for Toyota-biler som skal monteres her. Det signaliserte starten på et partnerskap med Salvador Caetano i Portugal som fortsetter til i dag. Det markerte også det første skrittet mot den store produksjonstilstedeværelsen vi fortsatte med å etablere gjennom 1990-tallet.

60-tallet i Europa

Relaterte artikler