Hvorfor akkurat bZ4X?
I dag har Viking en stor flåte med servicebiler som er godt på vei i overgangen fra en fossil bilpark til ren elbilpark. Men det betyr også at det er mange og høye krav de nye elbilene skal dekke.
– Det viktigste er nok nyttelasten. Det er ganske mye (og tungt) utstyr som skal med, og da må bilen rett og slett ha lastekapasiteten til det. Batteriene alene veier i snitt 20 kg, og vi kjører gjerne rundt med 10-12 stykker. Forteller servicebilansvarlig i Viking Oslo, Kenneth Johnsen.
Her glimrer bZ4X med sine 465 kg lastekapasitet. Firehjulstrekk, god bakkeklaring og hengerfeste er også viktige krav. Både for fremkommelighetens skyld, men også når du skal slepe en bil ut av snøfonna eller opp fra grøftekanten.
Jørgensen følger opp:
– Og ikke minst, får sjåførene våre et godt arbeidsmiljø. Dette er en elbil som er behagelig, stille og god å kjøre.
Nå er det kun én ting som gjenstår før du ser de ti nye bilene ute på oppdrag i landets største byer:
– Vi skal bare ha på plass lysbjelken på taket, skillevegg og verktøyhyllene, så er den klar!