Jeg ønsker å...

På Europaferie i elbil – er det mulig?

En ting Geir Ove Hjertø fra Sunndal har til felles med andre bZ4X-eiere er å være utrolig fornøyd med bilen. Men han er den første vi har snakket med som har tatt bZ4X med på en skikkelig, skikkelig langtur! Vi snakker en 4800 kilometers langtur – fra Sunndal til Kroatia.

bZ4X – tidenes beste bursdagsgave?

Geir Ove Hjertø, som i dag er overstyrmann på en lokal ferje i Nordmøre, har hatt sin Toyota bZ4X i gårdsrommet helt siden august 2023, og er utrolig fornøyd med bilen han mer eller mindre oppdaget ved en tilfeldighet.

– Jeg var ute etter en ny bil, og hadde i utgangspunktet ikke bestemt meg for om jeg skulle velge elbil, bruktbil eller hybrid, så jeg vurderte alt – helt frem til Toyota bZ4X dukket opp. 

Da tok det ikke lang tid før Geir Ove slo på tråden til Toyota Molde, fikk et tilbud og beskjed om å hente bilen to uker senere.

– Jeg har aldri kjøpt helt ny bil før, så dette ble på en måte en liten bursdagsgave til meg selv.

Og kontrasten mellom den gamle bensinbilen og elektriske bZ4X kunne knapt vært større.

– For en som kun har kjørt bensinbil er forskjellen enorm! Du får en vanvittig kraft med en gang du trår på gasspedalen. I tillegg har teknologien tatt helt av med adaptiv cruisekontroll, varsling når andre biler kjører forbi, at den følger med på hva som skjer foran og bak, at kartet oppdateres ved avkjørsler og sier hvor du skal ligge… alt sammen gjør kjøring til en drøm!

Vil du også prøve bZ4X? Bestill prøvekjøring her.

Spontantur

Siden Geir Ove fikk bilen har han brukt den flittig, hovedsakelig til reiser innenlands. Men da han hadde en periode mellom jobber i høst, var det på tide å utvide horisonten.

– Når jeg først hadde litt fri ønsket jeg meg en skikkelig ferietur, men ikke en sånn 14-dagers på Tenerife. Jeg har lenge drømt om en lang biltur nedover Europa – slik foreldrene mine drev med. Jeg ville oppleve småbylivet, dra på uterestauranter, spise god mat, oppleve vakre fjellkjeder og gå turer i fjellene.

– Dermed pakka jeg med meg fjellsko og badeshorts og var klar for avreise.

Med fire uker fri, et speilreflekskamera i hanskerommet og ny bil, vendte Geir Ove panseret sydover.

Ut i Europa

Først gikk turen fra Norge til Tyskland med Kiel-ferjen, videre til Østerrike, over Alpene til Italia, videre til Slovenia med et lite pit-stopp innom Kroatia for litt middelhavssommer – før han satte kursen hjem igjen.

– Jeg hadde noen få planlagte stopp jeg ville innom, og mange uplanlagte stopp tatt på sparket.

– Når du legger ut på langtur i Norge, er det ganske store avstander mellom stedene. Men lengre nedover kontinentet kan du oppleve to helt forskjellige byer, med totalt ulike kulturer og tradisjoner, i løpet av bare 20 mil.

toyota bz4x
toyota bz4xDet lokale dyrelivet i Alpene forventet nok ikke å treffe en nordmann på denne tiden av året.

Lademuligheter i utlandet

Det som fort kan skremme mange fra å dra på langtur, og i hvert fall til utlandet, er frykten for mangel på ladere. Noe Geir Ove betrygger oss på at ikke er et problem.

– Lading er så lettvint! Gjennom Tyskland og Østerrike er det tettere mellom lademulighetene enn i Norge. Særlig på motorveien – der kjører du sjelden mer enn to mil før du støter på en ladestasjon.

– Riktignok varierer størrelsen på ladestasjonene. Noen steder finner du bare én dobbeltlader, men kjører du litt videre, kommer du garantert til en stasjon med 8, 10, 12 eller flere ladere.

– Jeg unngikk jo alt av storbyer, uten at det ble noe problem. Inne i de små byene hadde du gjerne 5-8 forskjellige steder å lade. Noen steder koblet du til egen kabel, som er praktisk ved overnatting. Men det jeg merket meg, var at alle byene hadde en eller annen form for hurtiglader.

Det var likevel enkelte steder Geir Ove kjente på en viss bekymring for lademulighetene.

– Slovenia kjente jeg ikke så godt, så jeg var litt skeptisk, men måtte ha strøm for å komme meg videre. Jeg fant en mellomstor by, og der var det en hurtiglader i et parkeringshus. Den hadde til og med hypercharge-knapp, så ladingen tok bare en snau halvtime.

– Kroatia hadde også plenty med lademuligheter. Så lading er faktisk null problem.

Enda enklere med Toyota Ladenettverk

At lading skal være så enkelt som mulig for deg som elbil-eier er noe vi i Toyota streber etter. Derfor har vi opprettet Toyota Ladenettverk – som gir deg tilgang til mer enn 800 000 ladere på tvers av Europa, med ett eneste ladekort.

Og for Geir Ove fikk ladekortet kjørt seg:

– Jeg brukte ladekortet nesten hver gang jeg skulle lade, helt problemfritt. Jeg bruker det kortet mye generelt.

Les mer om Toyota Ladenettverk her. (Opens in new window)

 

God ladefilosofi

En viktig del av å være elbilist er å ha en god ladestrategi, særlig på tur. Geir Ove deler sin egen filosofi:

– Lad når du kan, ikke når du må! Jeg kjørte sjelden bilen under 30 % og tok heller flere småladinger når jeg måtte stoppe. Svippet innom og ladet når jeg var sulten, måtte på do eller ville ha kaffe. Da var det ingen problem å gjerne få gjort 70 mil en dag.

Angrer ikke på bilen

Etter å ha prøvd bilen på tvers av Europa, har ikke det gjort overstyrmannen fra Sunndal noe mindre fornøyd med bilvalget.

– Jeg har en helt udelt positiv opplevelse av bilen, den er rett og slett en nytelse å være på tur med. Jeg må nok utvide forsikringen min med noen kilometer for å si det sånn!

– Bilen har plass til alt jeg trenger, setene er usedvanlig komfortable, og passasjerene i baksetet melder om svært god benplass. I tillegg har de varme i setene, USB-utganger og mulighet til å styre ventilasjonen selv.

– Jeg valgte også tilleggspakken med ventilerte seter, som gir en slags "aircondition"-effekt. Det er fantastisk når det er varmt. I tillegg til JBL-musikkanlegget, med 8 høyttalere og en sub som gir klar og fin lyd. Perfekt nedover motorveien med Guns N’ Roses og Metallica på full guffe!

X-MODE: bryter med fysikkens lover

Nå som vinteren nærmer seg, er det betryggende å ha en bil med god firehjulstrekk, særlig opp til hytta. Her har bZ4X både briljert i vintertester (Opens in new window) og opp slalombakken (Opens in new window).

– Dæven firehjulstrekken er bra. Vi har en ganske bratt bakke opp til hytta, og bruker X-MODE både opp og ned. Jeg forstår ikke helt hvordan den teknologien fungerer, men her har ingeniørene nærmest opphevet et par fysiske lover.

– Jeg kan en del om friksjon, og skjønner ikke hvordan det er fysisk mulig å kjøre opp nærmest speilblank is på helt vanlige dekk, avslutter han.

Geir Oves Europa-tur viser at langtur med elbil er både enkelt og problemfritt. Med god planlegging, smart lading og en komfortabel bil er det bare å legge ut på eventyr!

Publisert: 28.11.2024

Les mer om kjøreegenskaper

Les mer om rekkevidde