1980-tallet

Europeisk design for kunder over hele verden
1980-tallet brakte ytterligere konsolidering av våre europeiske aktiviteter og utviklingen av spennende nye satsinger som hjalp oss med å etablere en sterkere tilstedeværelse i Europa.
  • Bygge fundamentene

    På 1980-tallet så de viktige "første skrittene" mot grunnlaget for de omfattende produksjons-, forsknings- og designfasilitetene vi har i regionen i dag. I 1987 åpnet vi Toyota Technical Centre of Europe i Belgia. To år senere etablerte vi vårt første kontor for markedsføringstjenester. Våre europeiske virksomheter nøt et stadig høyere nivå av autonomi for å produsere nye kjøretøyer som ikke bare dekker europeisk smak, men som også fungerer som en målestokk for mange av de små og kompakte modellene vi lager over hele verden.

  • Første europeiske designsenter

    I erkjennelse av viktigheten av Europa åpnet vi vårt første designsenter her i 1989. Kalt Toyota Europe Office of Creation (Toyota EPOC), skulle det bli den kreative vuggen for nye modeller som ville ta oss rett til hjertet av det europeiske markedet . Senteret ble opprinnelig etablert i nærheten av Brussel, og utviklet seg til Toyota Europe Design and Development studio, kjent som ED2. Siden 2000 ligger ED2 nær Nice i Sør-Frankrike.

  • Designs for Europe

    ED2 spilt en nøkkelrolle i å hjelpe oss med å realisere vår ambisjon om å bygge en ny bil for å erstatte den aldrende Starlet. Det skulle gjenspeile kundenes økende miljøbevissthet ved å tilby lavere drivstofforbruk og lavere CO2-utslipp. Denne etterspørselen var tydelig både i Japan og i Europa, hvor supermini-biler sto for rundt en tredjedel av alt nybilsalg. ED2 mål var å produsere en bil som var kompakt i størrelse, men likevel hadde et romslig og komfortabelt interiør, designet for å appellere til europeisk smak.

  • Yaris blir Årets bil

    ED2 og deres kreative kolleger i Japan produserte prototypemodeller av en ny bil, kalt Yaris. Disse ble testet i designklinikker i Tyskland, Italia og Storbritannia for å måle reaksjonene til potensielle kunder. Yaris fikk sin verdensdebut på Paris Motor Show i 1998; et historisk øyeblikk for ED2, siden dette var den første modellen som ble valgt for masseproduksjon. Det harde arbeidet som ble investert i å lage Yaris ble belønnet med både europeiske og japanske "Car of the Year"-titler. Lurer du på hvor navnet kommer fra? Det er Charis, den greske guden for skjønnhet og eleganse.

80-tallet i Europa

Toyota in Europe through the decades

Related News