Kvalitet, historie og tradisjoner

Toyotas arv er bygget på kvalitet
Fra dag én har Toyota prioritert høy kvalitet i sine produkter og tjenester. Gjennom årene har vi innført prinsipper og prosesser for å sikre at kvalitetsnivåene våre fortsetter å forbedres.
  • Kvalitet fra da én


    Gjennom vår nesten 100 år lange eksistens – selv fra tiden til den opprinnelige Toyoda-familiens vevevirksomhet og før vi begynte å lage kjøretøy – har vi bygget et globalt rykte for å levere produkter og tjenester av høy kvalitet. Det er noe vi er forpliktet til å opprettholde og utvide. Dessuten har Toyota fra dag én konstant utført kvalitetssikringsaktiviteter, noe som har resultert i toppkarakterer fra våre kunder. Vi forbedrer stadig vår kunnskap, prosesser, produkter og tjenester for å levere stadig høyere kvalitetsnivåer i alt vi gjør.

  • Kvalitetssikringsprinsipper

    Kjerneprinsippene bak vårt kvalitetssikringssystem, inkludert 'Kunden først', 'Kvalitet først' og 'Genchi Genbutsu' (Gå til kilden), ble etablert da selskapet ble grunnlagt. Siden den gang har disse prinsippene blitt videreført og informerer alle organisasjonsnivåer i Toyota i dag, fra fabrikkgulvet til den daglige ledelsen. Vi er stolte av disse tradisjonene, som vi fortsetter å utvikle og forbedre for å møte nye utfordringer. I den senere tid har vår Total kvalitetskontroll-prosess hjulpet oss kontinuerlig med å forbedre kvaliteten og påliteligheten til våre kjøretøy.

  • Kvalitet betyr å være kundeorientert


    Tilbake i 1969 hadde Toyota i Japan allerede introdusert et tilbakekallingssystem for kjøretøy. På den tiden brukte vi en rekke høyprofilerte avisannonsefunksjoner for å vise hvordan kundene er vår første bekymring for å sikre kvalitet i alle deler av virksomheten vår. Dette engasjementet er like relevant i dag som den gang. Etterretningsinnsamlingen og analysen av tilbakemeldinger fra kunder hjelper oss med å planlegge nye produkter, heve kvalitetsstandarder og forbedre måten vi jobber på og tjenestene vi leverer.


  • Opprinnelsen til Andon-prinsippet

    Andon-prinsippet ble opprettet av Sakichi Toyoda i 1924 for å gjøre det mulig for hans Type G-automatiske vevmaskin å stoppe når et problem oppstod. Opprinnelig refererte det til en knapp eller trekkakkord, som automatisk stoppet produksjonen når den ble aktivert av en medarbeider. Begrepet kommer fra det japanske ordet for en papirlykt, og refererer til et opplyst signal som varsler en annen om et problem. Andon refererer nå til et visuelt hjelpemiddel som fremhever et problem der handling er nødvendig i et bestemt område eller arbeidsstasjon. Dette gjør det mulig å finne en løsning før det er for sent å rette opp.



  • TPS' bidrag til kvalitet

    I 1955, sterkt støttet av Toyota Executive Eiji Toyoda, ble ingeniør Taiichi Ohno og teamet hans katalysatoren bak Toyota Production System (TPS) som vi kjenner i dag. TPS øker produksjonshastighet, kvalitet og kundetilfredshet. Det er paraplybetegnelsen for Jidoka, Just-in-Time og våre andre kvalitetsprotokoller. Ved å bruke disse konseptene er vi i stand til å produsere kjøretøy raskt og effektivt. Det lar alle møte våre høye kvalitetsstandarder og kundenes individuelle krav.

Relaterte nyheter

Du kan også være interessert i