1. Nyheter
  2. Lanseringer
  3. Toyota Yaris har fått en kraftigere hybrid i modellutvalget - 130 hk og lavt drivstofforbruk
Jeg ønsker å...

Toyota Yaris har fått en kraftigere hybrid i modellutvalget - 130 hk og lavt drivstofforbruk

Toyota Yaris har fått en rekke forbedringer, blant annet en ny, kraftigere drivlinje på 130 hk, som er standard i Style, GR SPORT- og Premiere Edition-versjonene. Bilen har også fått digitale instrumenter, større skjermer for Toyota Smart Connect-systemet og bedre Toyota T-MATE kjøre- og parkeringsassistansesystemer.
Yaris har vært Toyotas bestselger i Europa og en av merkets viktigste modeller i mange år. I 2023 ble det solgt nesten 170 000 eksemplarer av denne bilen. For å opprettholde sin ledende posisjon i det svært konkurranseutsatte B-segmentet har Toyota utvidet Yaris-utvalget med en ny, kraftigere og mer dynamisk hybrid. I den nye Yaris vil det eksisterende 116 hk-systemet tilbys parallelt.
  • 130 hk hybrid i Yaris

    Den nye hybriddrivlinjen har 130 hk og er standard i Style, GR SPORT- og Premiere Edition-versjonene. Takket være femte generasjon hybrid girkasse, har Toyotas drivlinje fått mer kraft og mer dreiemoment, noe som gir en enda bedre kjøreopplevelse. En ny girkasse, samt en større og kraftigere elektromotor har bidratt til dette, sammen med forbedringer i programvaren til strømstyringsenheten (PCU).

    Disse endringene gir ikke bare bedre akselerasjon fra 0 til 100 km/t, men også bedre fleksibilitet som er viktig ved forbikjøringer. Bilen akselererer fra 0 til 100 km/t et halvt sekund raskere (9,2 s), og akselerasjonstiden fra 80 til 120 km/t er også kortere (7,5 s).

    Etter modifikasjonene er Yaris fortsatt leder i segmentet når det gjelder CO2-utslipp med et resultat på 87-98 g/km*. Det gjennomsnittlige drivstofforbruket er også imponerende med 3,9-4,3 l/100 km* (WLTP blandet syklus). Et nytt system sikrer riktig ladestatus på batteriet, og ved kjøring i nedoverbakker eller i trafikkork brukes data fra navigasjonen for å tilpasse batteriladingen til ruten eller trafikkflyten, slik at den elektriske drivkraften utnyttes så effektivt som mulig. Samlet bidrar dette til lavere drivstofforbruk.

    Nye Yaris har også fått bedre systemer for kjøre- og parkeringsassistanse,kalt Toyota T-Mate, inkludert den nyeste generasjonen av Toyota Safety Sense. Yaris har dessuten fått nye digitale instrumenter, og multimediesystemet betjenes nå med nye, større skjermer.

  • Yaris Premiere Edition

    I forbindelse med lanseringen av nye Yaris, har modellutvalget blitt utvidet med en Premiere Edition-spesialversjon, som viser modellens fulle kapasitet etter oppdateringen, og som kun er tilgjengelig med 130-hesters hybrid.

    Yaris Premiere Edition skiller seg ut med en helt ny Neptune Blue lakk i kombinasjon med svart tak. Det blå motivet er også synlig i interiøret på setesømmene og dekorlistene på dashbordet og dørsidene. Bilen i denne versjonen har også fått nye 17-tommers maskinerte aluminiumsfelger. Spesialutgaven er tilgjengelig i to andre tofargevarianter med svart tak og lakkering i Platinum Pearl White og Silver Metallic.

    Standardutstyret i Yaris Premiere Edition omfatter blant annet et head-up display på frontruten, automatisk klimakontroll med to soner og Nanoe-X-filter, 12,3-tommers digitalinstrument, en 10,5-tommers skjerm for multimediesystemet Toyota Smart Connect med intelligent stemmeassistent og online navigasjon. Premiere Edition inkluderer også panoramatak med manuelt betjent rullegardin og JBL Premium Audio lydsystem med åtte høyttalere, og versjonen kan også betjenes med en digital nøkkel via app.

    Salgsstart for ny oppgradert Yaris i Norge er planlagt til mars 2024.

    * tekniske data før godkjenning