1. Nyheter
  2. Lanseringer
  3. Nye Toyota GR Yaris. Mer kraft, digitale instrumenter og debut for automatgirkasse
Jeg ønsker å...

Nye Toyota GR Yaris. Mer kraft, digitale instrumenter og debut for automatgirkasse

Toyota GR Yaris ble en spektakulær suksess for merket. Bilen, som ble utviklet med utgangspunkt i rallyerfaringen til TOYOTA GAZOO Racing-teamet, dominerte "hot-hatch”-segmentet og fikk raskt legendestatus. I løpet av de tre årene som har gått siden debuten, har Toyotas ingeniører, testsjåfører og profesjonelle rally- og racerførere jobbet intenst med å forbedre GR Yaris for å gjøre den enda kraftigere, enda bedre å kjøre og gitt den mer kjøreglede.

Nye GR Yaris har fått en ny versjon av den turboladede tresylindrede motoren, som nå har mer effekt og dreiemoment, og den har også fått en ny åttetrinns automatgirkasse med utrolig raske girskift. Chassiset er også forbedret, og i kupeen er kjørestillingen endret for å gjøre den enda mer sportslig. Hjulopphenget er justert for å gi utmerket veigrep under ekstreme forhold. Fjærinnstillingene er også justerte, og demperne foran er blitt forsterket.

Nye GR Yaris har alle funksjoner som gjorde bilen til en markedssuksess, men den tilbyr enda mer enn tidligere. Curcuit-pakken med ekstra radiator, ny intercooler med vannspraysystem og modifisert luftinntak skal bli standardutstyr.

Nye GR Yaris skal være tilgjengelig på utvalgte europeiske markeder fra sommeren 2024.

    • Verdenspremiere på nye Toyota GR Yaris på Tokyo Auto Salon.
    • Tresylindret, turboladet 1.6-motor med mer effekt og dreiemoment
    • Forsterket bunnplate og forbedret fjæring
    • Høyhastighets automatgirkasse med åtte gir (tilleggsutstyr)
    • Nytt interiør med digitale klokker
    • Forbedret karosseri for bedre aerodynamikk og kjøling

GR Yaris: historien så langt

GR Yaris er et perfekt eksempel på Toyotas og TOYOTA GAZOO Racings satsing på utvikling av motorsportbiler. Helt fra starten av var det klart at denne modellen ikke skulle være nok en representant for "hot-hatch”-segmentet. Det var en bil som design- og konstruksjonsmessig skulle bygge direkte på TOYOTA GAZOO Racing-teamets erfaring og suksess i rally-VM.

Den nye motoren, den nye elektronisk styrte firehjulsdriften og chassiset som er utviklet eksklusivt for denne bilen, bare bekrefter dette. Da produksjonsversjonene nådde journalister og kunder, var mottakelsen over all forventning fra Toyotas side. Siden lanseringen av modellen i 2020 er det solgt mer enn 18 000 GR Yaris i Europa, med en kundetilfredshet på 99 prosent. De aller fleste GR Yaris ble bestilt med Curcuit-pakken, som fremhever bilens rallyegenskaper. Derfor er den nye GR Yaris basert på denne varianten.

Utviklingsarbeidet med nye GR Yaris fulgte konseptet "utvikle, kjøre løp og reparere hvis noe går galt". Dette viser at i jakten på forbedringer ble bilen testet til det ytterste. "Hver eneste komponent i nye GR Yaris er basert på kunnskap og erfaring fra motorsport, fra våre testførere og profesjonelle rally- og racingførere", sier Naohiko Sato, sjefingeniør.

  • Mer kraft, mer dreiemoment, mer kontroll

    GR Yaris hadde verdens kraftigste tresylindrede motor da den ble lansert. Nå byr den på enda mer. Effekten er økt med 19 hk til 280 hk og dreiemomentet er økt med 30 Nm til 390 Nm.

    Nye GR Yaris setter standarden når det gjelder prestasjoner og gir en virkelig sportslig kjøreopplevelse, noe som forsterker dens rykte som en rallybil som egner seg for offentlige veier.

    Samtidig som motoreffekten økte, ble også påliteligheten til drivenheten forbedret. Rallymesterskapet i Japan og i japansk langdistanseløp fungerte som testområde. Den nye GR Yaris har en ny ventilstyring, eksosventilen har fått nytt materiale og drivstoffinnsprøytningstrykket er økt. Bilen har også nye lette stempler med slitesterke ringer, og en ny trykksensor er lagt til innsuget.

    Nye GR Yaris vil utelukkende bli tilgjengelig med Curcuit-pakken, som har ekstra kjølesystemkomponenter som en ny nedre radiator for å forbedre påliteligheten ved kjøring med full gass, endringer i luftinntaket og en intercooler med vannspraysystem.

Raske girskift takket være den nye automatgirkassen

Den største endringen i nye GR Yaris er introduksjonen av en åttetrinns GAZOO Racing Direct automatgirkasse, som vil bli tilbudt som tilvalg. Bilen vil fortsatt være utstyrt med en sekstrinns manuell girkasse som standard. I utviklingen av den nye girkassen ble det lagt størst vekt på rask nedgiring. Automatkassen gjør også at føreren kan konsentrere seg enda mer om styringen og bremsingen av bilen.

Under banetester oppnådde den nye automatgirkassen i GR Yaris bedre resultater enn biler utstyrt med manuell girkasse.

GAZOO Racings ingeniører testet programvaren og ulike materialer for å oppnå høy motstandsdyktighet mot høye temperaturer, og oppnådde den rette balansen mellom girhastighet og kjøreegenskaper. Under utprøvingen testet TOYOTA GAZOO Racings rallyteam Yaris GR på ulike underlag, blant annet på snødekte veier i Finland. Automatgirkassen ble også testet i det japanske rallymesterskapet, TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge Series og Super Taikyu Series.

Den åttetrinns automatgirkassen har tettere steg mellom girene enn den 6-trinns manuelle girkassen. Bilen drar også nytte av et nytt dreiemomentkontrollsystem og en kompakt lineær elektromagnet med høy følsomhet. Bruk av svært varmebestandig materiale i clutchen og finjustering av innstillingene i kontrollprogramvaren har resultert i lynraske girskift. Girskiftene i D-posisjon er myke, og den prediktive girvalgsfunksjonen tilpasser seg perfekt til førerens intensjoner. Væskekjølesystemet i automatgirkassen sørger for kjøling av systemet.

  • Ny automatgirkasse fra Toyota Gazoo Racing
  • En ny funksjon for valg av kjøremodus - Sport, Normal, Eco - gjør det mulig å skreddersy bilen til hverdagens behov ved å endre innstillingene for servostyringen, driften av klimaanlegget, responsen på gasspedalen eller utformingen av instrumentene foran føreren. I biler med GAZOO Racing Direct automatgirkasse kan man også justere måten girutvekslingen skjer på.

    I Sport-modus er girskiftene lynraske, mens Normal- og Eco-modusene opprettholder en passende balanse. I Sport-modus, når girkassen står i D-posisjon, er hastigheten avgjørende, mens den i M-posisjon gir lynraske girskift. Mellom 4900 og 7200 rpm er girkassen på sitt mest responsive.

    Som i GR Yaris som hittil er tilbudt, brukes det permanente, elektronisk styrte firehjulsdriftssystemet GR-FOUR. Det er utviklet med tanke på denne modellen, og ved hjelp av tre moduser - Normal, Sport og Track - justerer kraftoverføringen mellom hjulene på for- og bakakselen.

Økt stivhet i karosseriet, forbedret chassis og styresystem

  • Ved å øke antallet lasersveiser med 13 prosent og bruke 24 prosent mer strukturlim har man økt stivheten i det lette karosseriet til GR Yaris, slik at bilen reagerer bedre i svinger, har bedre kjøreegenskaper og bedre veigrep. GR Yaris er utviklet på en unik plattform. Foran ble GA-B-plattformen fra Yaris brukt, mens GA-C-plattformen fra modeller et segment større ble brukt bak.

    Den nye GR Yaris bruker fortsatt den lette og stive fjæringen, som består av MacPherson-fjærbein foran og doble bærearmer bak, men innstillingene er endret i samråd med profesjonelle rally- og racingførere. Det er brukt ekstra bolter for å feste støtdemperne foran, noe som eliminerer risikoen for at bilens geometri endres når foringene arbeider under tung belastning. Fjærene foran og bak har nye egenskaper, noe som gir enda sikrere kjøreegenskaper.

Motorsport-inspirert interiør

Kupéen i nye GR Yaris er modifisert for å gi en mer sportslig følelse, og designet understreker at bilen er skapt med tanke på føreren. Utformingen av knapper og brytere er endret med utgangspunkt i erfaringene fra rally- og racingførere. VSC-bryteren (Vehicle Stability Control), varsellysbryteren og vannspraybryteren for intercooleren er nå plassert nærmere føreren, og det er ikke vanskelig å nå dem selv med sportsbelte. Foran passasjeren er hyllen på dashbordet blitt større, noe som gjør det enklere å montere ekstra målere eller skjermer for rallypiloten.

Sikten ble forbedret ved å senke dashbordets overkant med 50 mm, flytte bakspeilet og vippe instrumentpanelet 15 grader mot føreren.

Foran føreren sitter et 12,3-tommers digitale instrumenter med to visningsmoduser å velge mellom - normal og sport, som viser flere data knyttet til bilens ytelse. Dataoppsettet er oversiktlig og ryddig, uten unødvendige utsmykninger. I biler med automatgirkasse vises også temperaturen av oljen i girkassen, samt en visuell advarsel om for høyt omdreiningstall før man forsøker å gire ned.

Førerplassen er også forbedret. Førersetet er senket med 25 mm, og rattets plassering er justert for å imøtekomme disse endringene. Etter forslag fra Akio Toyoda, styreformann i Toyota Motor Corporation, som konkurrerer i rally og racing under kallenavnet Morizo, trekker føreren spaken mot seg for å skifte til et høyere gir i automatgirkassen, og for å gire ned skyver han den.

Karosseriet forbedret med tanke på aerodynamikk

Karosseriet på nye GR Yaris gjennomgikk en rekke modifikasjoner. Tilbakemeldingene fra testførere og rally- og racerførere var uvurderlige for å forbedre de enkelte komponentene i tredørskarosseriet for å optimalisere marktrykket og forbedre aerodynamikken og veigrepet.

Den nedre frontgrillen har fått en ny stålgrill som kombinerer tilstrekkelig tykkelse, styrke og lavere vekt. Sidegrillene er større, og den nedre støtfangeren har fått et delt konstruksjonsdesign som gjør den enklere og billigere å reparere. Bak er det en åpning i underkanten av den nedre delen av fangeren som slipper ut luft under bilen, noe som reduserer luftmotstanden, forbedrer bilens manøvreringsevne og stabilitet og leder bort varme fra eksosanlegget.

  • Tåkelysene og baklysene er flyttet fra støtfangeren til baklyktene, noe som reduserer risikoen for skader. Det tredje stopplyset er nå plassert nederst på bakruten, slik at sjåfører som kjører bakfra kan se tydelig når GR Yaris bremser. Flyttingen fra spoileren gjør det også enklere å bytte eller modifisere denne komponenten ved behov.

    Den nye GR Yaris har fått Precious Metal lakkering. Bilen vil også være tilgjengelig i Emotional Red, Precious Black og Pure White/Platinum White Pearl, som representerer fargene til TOYOTA GAZOO Racing-teamet.

Spesialversjoner inspirert av rally-mestere

Toyota vil produsere spesialversjoner av den nye GR Yaris, oppkalt etter to av rallystjernene fra World Rally Championship (WRC). Sébastien Ogier Special Edition og Kalle Rovanperä Special Edition er basert på konseptmodeller vist på 2023 Tokyo Salon. De vil bli avduket under Rallye Monte-Carlo, årets åpningsrunde av FIA WRC, og finner sted fra 25. – 28. januar.

Tekniske spesifikasjoner for nye GR Yaris*:

Lengde (mm)

3995

Bredde (mm)

1805

Høyde (mm)

1455

Akselavstand (mm)

2560

Sporbredde - foran (mm)

1535

Sporbredde – bak (mm)

1565

Antall seter

4

Egen vekt (kg)

1280

1300 (GR Direct Automatic)

Motor

Rekke-, 3-sylindret med turbolader og intercooler

Type

G16E-GTS

Sylinderdiameter x stempelslag (mm)

87,5 x 89,7

Kapasitet (cc)

1618

Maks effekt (HK/kW v/ omdr.min.)

280/206 ved 6500

Maks. dreiemoment (Nm ved rpm)

390 ved 3250 – 4600

Girkasse

6-trinns manuell eller 8-trinns automatgir GAZOO RACING Direct

Drivverk

GR-FOUR AWD-system, elektronisk AWD-kobling med flere lameller og tre driftsmoduser

Differensialer - foran og bak

Torsen LSD

Fjæring - foran

MacPherson fjærben

Fjæring - bak

Doble bærearmer

Bremser - foran

14-tommers (356 mm) ventilerte skivebremser med 4-stempels bremseklave

Bremser - bak

11,7-tommers (297 mm) ventilerte skiver med 2-stempels bremsekalipere

Hjul

BBS 8J i smidd aluminium

Dekk

225/40ZR18 Michelin Pilot Sport S

Drivstofftank (liter)

50

* gjelder bil for det japanske markedet. Europeiske spesifikasjoner kan endres etter endelig homologering.