1. Nyheter
  2. Aktuelt
  3. Toyota holder posisjonen i et tøffere bilmarked
Jeg ønsker å...

Toyota holder posisjonen i et tøffere bilmarked

Solid interesse for elbilen Toyota bZ4X, Norges femte mest solgte bil så langt i år, gjør at Toyota opprettholder sin markedsandel i et ellers krevende bilmarked. Toyota Norge-sjefen tror markedet vil bli enda tøffere i 2024.

Ferske tall fra OFV viser en nedgang i antallet registrerte personbiler på 1280 i august, tilsvarende en nedgang på ti prosent sammenlignet med samme periode i 2022. Toyota oppnådde en markedsandel på 11,9 prosent med 1315 registrerte biler, en oppgang fra fjoråret. Med dette er Toyota nest største bilmerke i Norge i august.

– Vi er fornøyde med å beholde vår andel av personbilmarkedet. Dette skyldes god interesse for bZ4X og flere av våre andre modeller, som dekker nordmenns behov til en attraktiv pris, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

  • Siden nyttår er det registrert 3014 nye Toyota bZ4X i Norge. Dette gir en markedsandel på 3,5 prosent av totalen. Også Toyota Yaris og Toyota RAV4 er å finne blant de ti mest populære bilene.

    For varebiler, er også Toyota det nest mest populære merket med 16 prosent markedsandel i august og 18,4 prosent markedsandel så langt i år. Toyota Proace og Toyota Proace City har tilsammen over 2000 nyregistreringer så langt i år.

    – Også innen varebiler er Toyotas bredde i modeller som dekker ulike kunders behov en stor styrke.

Tallene for august viser nyregistreringer og typisk et etterslep på noen måneder fra kontraktsinngåelse. Toyota Norge-sjefen tror tøffere økonomiske tider gjør at flere vil avvente nybilkjøp fremover og at dette vil medføre en vesentlig nedgang i 2024.

– Vi forventer at det vil selges 120.000-140.000 person- og varebiler i Norge i 2024, gitt at ikke det skjer en vesentlig forbedring av markedsforholdene. Vi må tilbake til tiden etter finanskrisen for å finne salgstall på nivåer som vi tror bransjen må forvente seg i 2024. Toyota blir påvirket av markedsutviklingen, men oppnår normalt en god markedsandel i tøffere økonomiske tider, sier Pawlak.