1. Nyheter
  2. Aktuelt
  3. Toyota har færrest kundeklager blant de store bilmerkene
Jeg ønsker å...

Toyota har færrest kundeklager blant de store bilmerkene

I en fersk rapport fra Forbrukerrådet kommer det frem at Toyota har det laveste antallet kundeklager blant de store bilmerkene i Norge.
  • Rapporten fra Forbrukerrådet er basert på antall tvistesaker hos Forbrukertilsynet mottatt i 2023. Sakene gjelder både nye og brukte biler, samt både privatsalg og forbrukerkjøp. Rapporten avdekker at Toyota skiller seg ut med svært lav tvistegrad, på tross av mange biler på veien med høy snittalder og har ca. 0,2 tvister per 1000 biler på veien. Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge, fremhever selskapets langvarige fokus på kvalitet og god kundebehandling som nøkkelfaktorer bak resultatene.

    – ­Hele Toyota-organisasjonen har en kultur tuftet på kvalitet, kundefokus og kontinuerlig forbedring, sier Pawlak

Slik er andelen tvister for de ulike bilmerkene med minst 100.000 biler på veien i Norge, angitt i promille. Den gule kurven angir gjennomsnittsalder på merkets biler.Foto: Forbrukerrådet

Han legger til at Toyotas berømte produksjonssystem sikrer ledende kvalitet og holdbarhet på de leverte bilene. Nylig ble Toyota best blant de store bilmerkene i den amerikanske undersøkelsen fra J.D. Power 2023, som undersøker data om havarier, feil og funksjonsfeil på alle brukerrelevante komponenter på inntil 3 år gamle biler. Det at bilene er laget for å vare er et godt utgangspunkt for tilfredse kunder.

I tillegg har Toyota et forhandlernett i Norge som over mange år har sikret svært høy kundetilfredshet. –Vi har over tid jobbet målrettet for å gi kunder som kjøper både nye og brukte biler en trygg og god kjøps- og eieropplevelse. Ved å benytte Toyota verkstedet til årlig vedlikehold gis ett års ekstra garanti inntil bilen er 10 år gammel, sier Pawlak.

Han understreker også Toyota-ansattes engasjement for å levere gode kundeopplevelser gjennom hele livsløpet til bilen. –Verkstedene og kunderådgiverne våre har en nøkkelrolle for å holde kundene tilfredse, og finne gode løsninger for kundene dersom det oppstår problemer, sier Pawlak.

Ifølge Norsk Kundebarometer 2023, er Toyota på toppen blant bilforhandlere på kundetilfredshet. I tillegg har Toyota plassert seg svært godt i den omfattende kundeundersøkelsen Autoindex 2023, hvor Toyota tok andreplassen bak søsterselskapet Lexus.

–Denne rapporten fra Forbrukerrådet bekrefter at vårt utrettelige fokus på å sette kunden først gir resultater, sier Pawlak.