1. Nyheter
  2. Aktuelt
  3. Toyota topper Interbrands Global Brands 2023-kåring for 20. gang på rad
Jeg ønsker å...

Toyota topper Interbrands Global Brands 2023-kåring for 20. gang på rad

I Interbrands rangering av verdens mest verdsatte varemerker tok Toyota topplasseringen i bilbransjen for 20. år på rad.

I den nyeste rapporten fra Best Global Brands 2023 ble selskapet verdsatt til 64,5 milliarder dollar. Med en økning på 8 prosent sammenlignet med fjoråret, sikret Toyota seg nok en gang sjetteplassen på den totale rangeringen.

Toyota leverer biler til kunder i mer enn 170 land og regioner, noe som gjør selskapet til verdens største bilprodusent. På verdensbasis solgte konsernet nesten 10,5 millioner Toyota-, Lexus-, Daihatsu- og Hinobiler i 2022, og holdt dermed samme nivå som i 2021. Nok et år viste Toyota-merket sin styrke med et globalt salg på over 9,5 millioner biler.

Ifølge Interbrands eksperter ligger Toyotas suksess i et variert modellutvalg, og et bredt utvalg av versjoner og typer drivlinjer, inkludert de økonomiske og slitesterke elektriske hybriddrivlinjene som selskapet har utviklet i mer enn 25 år.

  • Merket utvider stadig sitt utvalg av elbiler og utvikler samtidig alle typer lav- og nullutslippsdrivlinjer, i tillegg til å investere i hydrogenteknologi. Som et resultat av dette ligger Toyota i toppen blant de mest innovative bilselskapene, og alle disse aktivitetene fører til økt salg år etter år og akselererer tempoet for avkarbonisering. Kunder over hele verden har allerede mottatt mer enn 23 millioner elbiler.

    I tillegg til gode resultater i bilsalget, bygger Toyotas sterke merkevareposisjon også på store suksesser i global motorsport, som seire i WRC- og WEC-syklusene, samt Dakar Rally. Erfaringene fra de mest krevende konkurransene brukes senere til å designe nye biler og unike bilversjoner.

    Interbrands fullstendige rangering av merkevareverdi er tilgjengelig på: https://interbrand.com/best-global-brands/

De mest verdifulle bilmerkene ifølge Interbrands Best Global Brands 2023 rapport.

Plassering blant de 100 beste

 Merke

 Merketsverdi

(milliarder USD)

6

 Toyota

 64,504

7

 Mercedes-Benz

 61,414

10

 BMW

 51,157

12

 Tesla

 49,937

27

 Honda

 24,412

32

 Hyundai

 20,412

45

 Audi

 16,352

47

 Porsche

 16,215

50

 Volkswagen

 15,140

51

 Ford

 14,867

 

Verdens mest verdifulle varemerker ifølge Interbrands Best Global Brands 2023 rapport.

Plass

 Merke

 Sektor

 Merketsverdi

(milliarder USD)

1

 Apple

 Teknologi

 502,680

2

 Microsoft

 Teknologi

 316,659

3

 Amazon

 Salg

 276,929

4

 Google

 Teknologi

 260,260

5

 Samsung

 Teknologi

 91,407

6

 Toyota

 Bilbransjen

 64,504

7

 Mercedes-Benz

 Bilbransjen

 61,414

8

 Coca-Cola

 Drikkevarer

 58,046

9

 Nike

 Sportsutstyr

 53,773

10

 BMW

 Bilbransjen

 51,157