1. Nyheter
  2. Aktuelt
  3. Elbilen Toyota bZ4X en suksess med over 5000 registrerte biler
Jeg ønsker å...

Elbilen Toyota bZ4X en suksess med over 5000 registrerte biler

Toyota noterer seg den høyeste markedsandelen for person- og varebiler i Norge på 13 år.

Toyota avsluttet 2023 i rekordfart målt i markedsandeler. Elbilen Toyota bZ4X ble en stor suksess med 5.395 nyregistrerte biler, og flere undersøkelser har bekreftet at Toyota-kundene er bransjens mest fornøyde.

I et ellers svakt nybilmarked, var Toyota det mest populære personbilmerket i desember med 1.864 nyregistrerte biler og en markedsandel på 15,3 prosent. For varebiler var markedsandelen på 21,9 prosent. På årsbasis oppnådde Toyota en samlet markedsandel på 13,8 prosent, noe som er den høyeste siden 2010. Totalt registrerte Toyota 21.497 biler i 2023, noe som er en økning på 7,5 prosent, i et marked som gikk ned med 23,2 prosent (tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken).

  • –Situasjonen i det norske markedet ved inngangen til fjoråret var utfordrende. Jeg er ekstremt stolt av å være en del av et vinnerlag, som gjennom dedikert arbeid hos våre forhandlere løftet Toyota til å bli det største bilmerket i Norge i andre halvår. Totalt sett oppnår vi en markedsandel som vi må mange år tilbake for å matche. Dyktige medarbeidere og et bredt utvalg kvalitetsbiler til gode priser, gjør at vi har Norges mest fornøyde bilkunder, noe en rekke undersøkelser bekrefter, sier Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge.

    Det største bidraget til suksessen kommer fra Toyota bZ4X, som ble landets fjerde mest populære bil i 2023 med godt over 5.000 nyregistreringer. På topp 10-listen over de mest populære personbilene finnes også Toyota RAV4 og Toyota Yaris.

  • Innen varebiler også Toyota opplevd et stort løft de siste årene. Toyota Proace City og Toyota Proace ble de to mest populære modellene fra merket, men også Toyota Hilux og Toyota Land Cruiser havnet innen topp ti modellene.

    – Blant våre styrker er et bredt utvalg modeller som treffer de ulike bilkjøperne. Dette er strategien også fremover og en rekke nullutslippsbiler vil lanseres de kommende årene. Dette er modeller vi tror kommer til å gjøre det godt i det norske markedet, sier Pawlak, og legger til:

    – Vi har i tillegg svært lojale og fornøyde kunder. Det ble blant annet bekreftet av Norsk Kundebarometer, der Toyota ble kåret til bransjens beste.

    Også andre undersøkelser bekrefter posisjonen: I 2023 ble Toyota nest best, kun passert av søstermerket Lexus, i kundetilfredshetsundersøkelsen Autoindex. Merket mottok også prisen «Årets Kundeservice», samt ble i Norsk Bærekraftbarometer kåret til bransjens beste på bærekraft av kundene.