5. generasjon av Toyotas selvladende hybridelektriske teknologi er hjertet i den nye Corolla. Omfattende endringer i konstruksjonen og designet gir en bedre kjøreopplevelse, høyere ytelser og forbedret effektivitet. Forandringene inkluderer en ny kontrollenhet og nytt drivakseldesign, et mer kraftfullt litiumion-batteri og kalibrering for å få frem en enda bedre kjøreopplevelse med et tettere samspill mellom førerens bruk av gasspedalen og effekt-kurven.
Ytelser
Nye Corolla leveres med motorer på 1,8 og 2,0 liter.
Samlet systemeffekt fra den minste er 140 HK (DIN) som gir en forbedring i akselerasjonen fra 0 til 100 km/t på 1,8 sekunder, slik at den havner på 9,1 sekunder. Trass i denne ytelses-forbedringen, er CO2-utslippene redusert med 2 g/km og er nå 100 g/km. For motoren på 2,0 liter er systemeffekten økt til 196 HK (DIN) og akselerasjonstiden fra 0 til 100 km/t er 7,4 sekunder, ned fra 7,9. Ved blandet kjøring er CO2-utslippet redusert med imponerende 12 g/km, og er 90 g/km.
Design av hybridsystemet
I utviklingen av 5. generasjon av den markedsledende hybridelektriske teknologien, gransket Toyota alle hovedkomponentene i systemet for å finne ut hvordan de kunne reduseres både i størrelse og vekt. Dette var nødvendig for å sikre at økningen i effekt ikke gikk på bekostning av effektiviteten eller påliteligheten.
En ny kontrollenhet (PCU) bidrar til å redusere det elektriske tapet i systemet (÷14% med 1,8-liters motor, ÷6% med 2.0 liter) og opprettholde drivstoffeffektiviteten. Enheten har et nytt dobbeltsidig kjølesystem og går på en høyere frekvens, noe som reduserer støynivået.
Kontrollenheten er installert rett over drivakselen og har en kompakt motor/generator med høy effekt og ny innmat for å forbedre drivstoffeffektiviteten og ytelsene. Statorspolen er viklet på en ny måte som har gjort det mulig å redusere motorens størrelse. Den komplette drivakselen er 15% lettere enn før takket være bruken av nye materialer og nye, kompakte motorer med høy effekt.
Olje med lav viskositet reduserer friksjonen internt og bidrar til den totale forbedringen av effektiviteten. Andre av de omfattende tiltakene inkluderer mindre drev med omprofilerte tenner for å oppnå større kontaktflater og en mindre og lettere differensial.
Hybridbatteriet
Det nye litiumion-batteriet er et annet eksempel på hvordan Toyota har lykkes i å forbedre ytelsene i en enhet med mindre dimensjon og lavere vekt enn den som tidligere ble brukt i Corolla. Resultatet er imponerende: Vekten er redusert med 14% mens effekten er økt med 14%. Batteriets potensielle levetid er økt og støynivået er redusert, takket være et nytt kjølesystem. De kompakte dimensjonene gjør det nå mulig å plassere det helt og fullt under baksetet slik at batteriet ikke lenger stjeler plass i bagasjerommet.
En enda bedre kjøreopplevelse
Fordelene med det nye systemet er ikke begrenset til målbare faktorer alene. Toyota har også hatt fokus på å kunne levere en bedre kjøreopplevelse til føreren, først og fremst ved å oppnå et tettere forhold mellom førerens bruk av gasspedalen og bilens respons. I den nye Corolla er ytelsene konsistente, forutsigbare og lette å kontrollere – forhold som gir en bedre kjøreopplevelse på alle mulige måter.
Spesielt i velkjente situasjoner som ved køkjøring med start og stopp og under bykjøring hvor fartsgrensene ofte går opp og ned vil føreren merke dette. Fartsøkning i oppover- eller utforbakker er også mer naturlig og bedre tilpasset motorens turtall, mens hybridsystemet har lavere turtall ved kjøring på motorveier – som betyr mer stillegående og avslappende ytelser.
Forutsigbar og effektiv kjøring
Den nye Corolla kan kontrollere batteriladingen og utladingen avhengig av kjøresituasjonen. Systemet samler data under kjøring for å bidra til bedre drivstoffeffektivitet.
Systemet registrerer og lagrer informasjon på punkter der bilen kjøres ofte og hvor føreren alltid senker hastigheten. Når bilen siden nærmer seg et slikt “datapunkt” vil det anbefale at føreren slipper gasspedalen (vist i eco-veiledningen på multiinformasjonsinstrumentet) og så økes motorbremsingen for å maksimere regenereringen av energi.
Forutsigbar kontroll med ladestatusen forutser strekninger med nedoverbakke og trafikkork dersom kjøreruten er lagt opp på navigasjonssystemet. Dette gjør det mulig å styre ladingen av batteriet mer effektivt, for eksempel ved å optimalisere ladingen før en lengre strekning med nedoverbakke hvor mer energi kan gjenvinnes. Med hjelp av trafikkinformasjon i sanntid kan systemet også holde et visst ladenivå før bilen kommer til et punkt hvor trafikken har stoppet opp. Dette reduserer behovet for å starte bensinmotoren for å lade batteriet ved køkjøring.